Op 13 maart 1913 registreerde Luis María Pérez de Guzmán y Nieulant, beter bekent als de Markies "de Bolaños y conde de Nieulant" de eerste auto in Madrid. De Markies was senator in Valencia en een ware auto liefhebber die zijn tijd ver vooruit was. Sinds begin 1900 was de auto "de grote uitvinding van de eeuw”.
Eigenlijk reed de eerste auto's al in 1898 in de hoofdstad rond, maar het was pas jaren later, toen de behoefte ontstond om de auto's te registreren en van nummerplaten te voorzien dat de inschrijvingen een aanvang namen. De eerste in Madrid geregistreerd auto was een cabriolet Renault 14 pk met een kostprijs van 17.000 peseta's (ongeveer 102 euro), een bedrag dat voor die tijd exorbitant was. Het zich kunnen veroorloven van zo’n lawaai makende duivelse machine onderscheidde de aristocratische eigenaars van het gewone volk en was eveneens een symbool van vooruitgang binnen de hoofdstad die traditie en moderniteit met elkaar vermengde. De wagen was in staat was een duizelingwekkende snelheid van 40 kilometer per uur te halen, een auto die zijn tijd ver vooruit was. Het verbruik van deze voertuigen was ongeveer 30 liter per 100 kilometer. Om te tanken moest men stoppen aan drogisterijen omdat op dat moment er nog geen benzinestations waren.
Die zonnige donderdag geregistreerde de "Inspección de Carruajes del Ayuntamiento de Madrid", te midden van een kleine volkstoeloop de eerste auto. Die dag was er nog een ander groot nieuws: het aanbieden van het ontslag van de regering aan koningin Maria Cristina.
Marquis de Bolaños moest voor deze inschrijving het bedrag van 200 peseta's betalen.
Volgens de kronieken van de tijd registreerde de Markies niet zelf de auto maar gebeurde dat door zijn zoon César Pérez de Guzmán, die ook de uitvinder was van een vreemde hoorn, hij gebruikte de rookgassen van de auto om een krachtige sirene te laten klinken, een uitvinding waarvoor hij in Spanje ook een patent had verkregen.
In het eerste jaar werden er slechts 40 auto's in Madrid geregistreerd. Het waren de echte rijken die zich in die tijd de luxe van een auto konden veroorloven. Geleidelijk aan wonnen de auto's hun strijd van de concurrenten: fietsen, koetsen en trams en in 1920 waren al meer dan 1.000 auto's ingeschreven in de stad.
Vandaag zijn in Madrid meer dan twee miljoen voertuigen ingeschreven...
De auto van de markies was niet de eerste auto in Spanje ingeschreven. Die eer behoort toe aan een auto in Mallorca in 1900, een "Clement".