Ook als eens met de tram van Alicante naar Benidorm gereden? Wist je dat de stad Alicante al in de 19e eeuw trams had?
De tram is in 1775 uitgevonden
door de Engelsman John Outram. Dit middel als stadsvervoer zou echter pas in
1832 opgang maken wanneer de stad New York zijn eerste lijn opende dankzij de
bouwer John Stephenson. Deze voertuigen reden rond op 15 cm hoge rails en
werden getrokken door paarden of muilezels, daarom werden ze paardentrams
genoemd.
Eeuwenlang was het voor de
inwoners van het binnenland van de provincie Alicante een kostbare en niet
gemakkelijke zaak om naar Alicante stad te gaan. Zeer weinigen hadden een
rijtuig, een fiets, een paard of een muilezel, dus te voet was voor vele de
enige oplossing. De meeste zelfs op blote voeten om de espadrilles niet te
beschadigen, die vervolgens pas werden aangetrokken toen ze in de stad
aankwamen. Hier kwam verandering in wanneer ook Alicante de nieuwe voertuigen
ging installeren.
In Spanje werd de eerste paardentram
in 1871 in Madrid geïnstalleerd. En in 1893 was Alicante aan de beurt. Op 13
juli van dat jaar werd de route geopend, die liep via de weg tussen de Paseiro
de Ramiro en de Plaza de Navarro Rodrigo, een afstand van ongeveer 3 km. Twee
type trams werden in gebruik genomen: één gesloten voor de winter en een ander open
type voor de zomer. De zijgordijnen beschermde tegen de zon in de zomermaanden.
De tram had een capaciteit van 40 passagiers..
Dankzij de Amerikaan Frank
Sprague werd in 1988 de eerste elektrische tramlijn gebouwd en in 1896
installeerde Bilbao de eerste tramlijn. De stad Alicante zou echter nog enkele
tientallen jaren nodig hebben om dit systeem te installeren. Eerst werd in
Alicante, naast de paardentrams, ook nog de stoomtractietram geïnstalleerd, dit
voor de lijnen die de hoofdstad verbonden met Muchamiel (1902), Elche en
Crevillente (1905) en San Vicente del Raspeig (1906).
Op dat moment gebruikte,
behalve de bewoners van het gebied, ook veel van de "tabaqueras",
arbeiders van de tabaksfabriek, de tram om vanaf het binnenland te kunnen gaan
werken in de tabaksfabriek van Alicante. In 1903 werkten er in de tabaksfabriek
van Alicante 3665 arbeiders en 85 bedienden
die meestal van buiten de stad kwamen. Veel havenarbeiders gebruikte eveneens
de tram om naar hun werk te rijden.
In 1923 begon eindelijk de
elektrificatie van de lijnen, waardoor dit transport de hoofdrolspeler werd in het
vervoer in de eerste helft van de 20e eeuw. Zowel jongeren als ouderen, werklieden en studenten, iedereen gebruikte
in deze tijd deze trams om in Alicante te geraken.
Tijdens de jaren twintig en
dertig werd het netwerk flink uitgebreid. Lijnen werden geopend voor de wijken Las
Carolinas, Alfonso El Sabio,
Florida-Portazgo, San Blas en Pla-Hospital. Het hoogtepunt van het gebruik van dit
vervoer per tram was tijdens de eerste jaren van de naoorlogse periode. In 1948
bereikte het netwerk een indrukwekkend aantal van 16.233.733 reizigers. Het
verval was echter nabij. De opkomst van de auto en de eerste bussen, die niet
afhankelijk waren van een tramspoor, betekende het einde van de tram. Op 14
november 1969 werden de laatste bestaande lijnen gesloten: Benalúa en
Pla-Hospital.
Maar dertig jaar later, op 17 maart 1999, keerde de tram terug naar Alicante. Het was toen dat de eerste experimentele lijn van de nieuwe dienst werd geopend, die de route tussen Plaza del Mar en Albufereta verzorgde. In augustus 2003 werd de lijn uitgebreid tot El Campello. Momenteel maken er meer dan een miljoen passagiers per maand gebruik van deze tramverbinding die de hoofdstad weer verbindt met andere bevolkingscentra zoals San Vicente del Raspeig of Benidorm.
Maar dertig jaar later, op 17 maart 1999, keerde de tram terug naar Alicante. Het was toen dat de eerste experimentele lijn van de nieuwe dienst werd geopend, die de route tussen Plaza del Mar en Albufereta verzorgde. In augustus 2003 werd de lijn uitgebreid tot El Campello. Momenteel maken er meer dan een miljoen passagiers per maand gebruik van deze tramverbinding die de hoofdstad weer verbindt met andere bevolkingscentra zoals San Vicente del Raspeig of Benidorm.