Vrijdag 27 november 2015 is het Black Friday (zwarte vrijdag)
In de Verenigde Staten de vrijdag na Thanksgiving Day.
Deze dag wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstinkopen. Om de mensen naar de winkels te lokken, adverteren veel winkels met speciale aanbiedingen. Ook in Spanje zie je meer en meer winkels met deze slogan adverteren met kortingen tot 30%. Zo ook in het Centro Comercial L'Aljub in Elche
Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia en werd rond 1965 voor het eerst gebruikt om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving.
Rond 1981 wordt voor het eerst melding gemaakt van een alternatieve theorie dat op die dag de winkeliers voor het eerst "in het zwart" komen te staan, dat wil zeggen winst beginnen te maken voor het jaar. In de Verenigde Staten is het bij de boekhouding de gewoonte om verliezen in rode inkt in de boeken te schrijven. Uiteraard is dit technisch onjuist omdat de detailhandel wel degelijk winst maakt gedurende andere tijden van het jaar, maar het illustreert hoe belangrijk de kerstperiode is voor het jaarlijks eindresultaat.
In de Verenigde Staten de vrijdag na Thanksgiving Day.
Deze dag wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstinkopen. Om de mensen naar de winkels te lokken, adverteren veel winkels met speciale aanbiedingen. Ook in Spanje zie je meer en meer winkels met deze slogan adverteren met kortingen tot 30%. Zo ook in het Centro Comercial L'Aljub in Elche
Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia en werd rond 1965 voor het eerst gebruikt om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving.
Rond 1981 wordt voor het eerst melding gemaakt van een alternatieve theorie dat op die dag de winkeliers voor het eerst "in het zwart" komen te staan, dat wil zeggen winst beginnen te maken voor het jaar. In de Verenigde Staten is het bij de boekhouding de gewoonte om verliezen in rode inkt in de boeken te schrijven. Uiteraard is dit technisch onjuist omdat de detailhandel wel degelijk winst maakt gedurende andere tijden van het jaar, maar het illustreert hoe belangrijk de kerstperiode is voor het jaarlijks eindresultaat.