19 maart 2017

Wandelroute PR-CV110 in het Crevillente gebergte.

De Serra de Crevillent, met steile hellingen gevormd door vele ravijnen, laat ons genieten van een prachtig uitzicht over de Hondón vallei en langs de andere kant het vlakke land waar je de Middellandse Zee, bij mooi helder weer,  kan zien.
"Els Anouers"; (400 meter hoog) met de recent gerestaureerde Ermita de Sant Gaietà is het vertrekpunt van deze wandeling. (38°15'49.2"N 0°52'54.9"W)
Plaats je auto op de parkeerplaats en wandel naar de kapel, halverwege dit wandelpad heb je links een steile klim met trappen, geel-wit gemarkeerd. (blijf tijdens de wandeling de wit-gele markeringen volgen.) Dit is je startpunt. Volg dit steile pad, een pittige klim, tot je aan de volgende houten wegwijzers komt. Jammer genoeg zijn de teksten bijna niet meer leesbaar.
Hier kan je kiezen om links naar de top van "de Mitjana" te wandelen met op de top, hoogte 817 meter, een prachtig uitzicht (je moet via dezelfde weg terug keren) of de rondwandeling rechtdoor verder te zetten. Weer krijg je een steile klim met even later de keuze om de S. Gaietà te beklimmen of rechts de rondwandeling verder te zetten.
We blijven verder klimmen op de heuvel van de Sant Juri. Van hieruit heb je een prachtig zicht op Hondón de los Frailes en de urbanisatie van Hondón de las Nieves. Volg hier zo hoog mogelijk het pad op het gebergte. Na enige tijd begint de daling en kom je aan op een breed zandpad (dit is een stuk van de PR 108 wandeling). Links kan je wandelen naar de picknickplaats van Hondón de las Nieves (eventueel kan je ook van hieruit vertrekken). Wij volgen het brede pad rechts tot je een eind verder een scherpe bocht naar rechts moet nemen. Via dit smalle pad kom je dan terug bij de Ermita de Sant Gaietà.
Wij vonden het een pittige, maar mooie wandeling van 8,5 km maar deden er langer dan 3 uur over...

Op Wikiloc zijn verschillende PRV 110 routes te vinden.

prv110
Er zijn 40 foto's in deze map.