In de Verenigde Staten
is het niet ongebruikelijk een lint met een onderscheidende kleur te
kiezen als symbool voor een actie. In 1991 kreeg elke deelneemster aan
de New York City Race een roze lint opgespeld om te attenderen op
borstkanker. In 1992 had Charlotte Hayley
veel succes met een lintcampagne tegen borstkanker. Ze verkocht haar
perzikkleurige linten door het hele land met een kaart waarop stond:
"Het jaarlijkse budget van het National Cancer Institute
is 1,8 miljard dollar en maar 5% van dit geld gaat naar
borstkankerpreventie. Help ons om de wetgevers en Amerika wakker te
schudden en draag dit lint!". Rond die tijd werkte de hoofdredacteur van
het dames-gezondheidsblad Self, Alexandra Penney, samen met een gastredacteur, Evelyn Lauder, onderdirecteur van de cosmeticahandel Estée Lauder,
aan een nummer over borstkanker. Penney en Lauder stelden Hayley voor
om linten te gaan verspreiden via cosmeticawinkels. Hayley vond de
plannen echter te commercieel, waarop Penney en Lauder met een roze lint
kwamen. In oktober 1993 richtte Lauder 'The Breast Cancer Research
Foundation' op. Deze beweging organiseert sindsdien
bewustwordingscampagnes en werft fondsen ten behoeve van voorlichting en
het bevorderen van onderzoek naar borstkanker.
Bron Wikipedia en Ayuntamiento Hondon de las Nieves