Op 13 maart 1913 registreerde Luis María Pérez de Guzmán y Nieulant, beter bekent als de Markies "de Bolaños y conde de Nieulant" de eerste auto in Madrid.
de auto van de markies "de Bolaños" |
Eigenlijk reed de eerste auto's al in 1898 in de hoofdstad rond, maar het was
pas jaren later, toen de behoefte ontstond om de auto's te registreren en van nummerplaten te voorzien dat de inschrijvingen een aanvang namen. De
eerste auto in Madrid geregistreerd was een cabriolet Renault 14 pk die
in staat was een duizelingwekkende snelheid van 40 kilometer per
uur te halen, een auto die zijn tijd ver vooruit was. Het verbruik van deze voertuigen was ongeveer 30 liter per 100
kilometer. Om te tanken moest men stoppen aan drogisterijen, omdat op dat
moment er nog geen benzinestations waren.
Die zonnige donderdag geregistreerde de "Inspección de Carruajes del Ayuntamiento de Madrid", te midden van kleine volkstoeloop de eerste auto. Die dag was er nog een ander groot nieuws: het aanbieden van het ontslag van de regering aan koningin Maria Cristina.
Marquis de Bolaños moest voor deze inschrijving het bedrag van 17.000
peseta's (ongeveer 102 euro) betalen, plus 200 peseta's voor de licentie.
Eerste auto ingeschreven in Spanje |
Volgens de kronieken van de tijd, heeft de markies zelf de auto niet laten registreren maar gebeurde dat door zijn zoon César Pérez de Guzmán, die de uitvinder was van een vreemde hoorn, hij gebruikte de rookgassen van de auto om een krachtige sirene te laten klinken, een uitvinding waarvoor hij in Spanje ook een octrooi had verkregen.
In het eerste jaar werden er slechts 40 auto's in Madrid geregistreerd. Het waren de echte rijken die zich in die tijd de luxe van een auto konden veroorloven. Geleidelijk aan wonnen de auto's hun strijd van de concurrenten: fietsen, koetsen en trams en in 1920 waren meer dan 1.000 auto's ingeschreven in de stad.
Vandaag zijn in Madrid bijna
twee miljoen voertuigen ingeschreven...
De auto van de markies was niet de eerste auto in Spanje ingeschreven. Die eer behoort toe aan een auto in Mallorca in 1900, een "Clement".
Wim Kuyps
9 september 2015
Wim Kuyps
9 september 2015
|
|
||||
|
|