1 juli 2017

Einde van deze Facebookgroep "hondon de las nieves"


Na enkele dagen het verhaal over de "fotoklacht" te hebben laten rusten en na het raadplegen van verschillende teksten over het "fotorecht" heb ik besloten om volledig te stoppen met de Facebookgroep met info over Hondón de las Nieves.

Ondertussen heb ik gehoord dat meerdere (buitenlandse) fotografen problemen hebben gehad met het nemen van foto's in het dorp. In Spanje tillen ze blijkbaar nogal zwaar aan het fotorecht, zo hoor ik dat zelfs voor het maken van klasfoto's de ouders een toestemming moeten ondertekenen.

De fotosite van Hondon staat ondertussen al enkele dagen offline maar ook op de Facebooksite van Hondon staan nog veel foto's (ook van kinderen) die er allemaal af zouden moeten om later geen problemen te krijgen met de Guardia Civil of Spaanse overheid als er nog eens een klacht zou komen. Dat is een ondoenbaar werk. Dus blijft er niet veel over dan maar de volledige site te blokkeren.

In het verleden heb ik ook al enkele keren de vraag gekregen om foto's te verwijderen, dat is ook niet leuk werken...

Deze blog laat ik voorlopig online staan, ik probeer hier de foto's te verwijderen zodat de info toch bewaard kan blijven.

Misschien jammer voor al diegene die nu deze info moeten missen maar ik heb geen zin om straks verwikkeld te geraken in een Spaanse rechtszaak met alle gevolgen van dien... Voor mij was het een hobby zonder enige bijbedoeling en zonder enig winstbejag ...

Groetjes
Wim