Nadat we in 1978 voor de eerste keer naar
Spanje vlogen voor een korte vakantie in Benidorm wilden we graag nog een
keertje terug naar deze omgeving om onze zomervakantie door te brengen. Van een collega op het werk konden we in de
zomer van 1982 een huisje huren in Altea. Ondertussen hadden we twee kinderen
en alleen vliegtuigtickets boeken was moeilijk en ook erg duur. Ryanair en
andere lage kosten maatschappijen moesten nog uitgevonden worden. Dus dan maar met de auto. We hadden pas een
Toyota Starlet (1200) gekocht en dat leek ons best te doen. Dagen op voorhand
waren we al aan het plannen, Spaanse en Franse wegenkaarten gekocht, (TOMTOM
was er ook nog niet) routes uitgestippeld, Vera uitgelegd welke route we gingen
volgen, zij was tenslotte mijn copiloot. Bij de bank Franse francs en Spaanse
peseta’s gekocht (op de Euro moesten we nog 17 jaar wachten) en we konden vertrekken. De dag van vertrek de
auto volgeladen. Koffers konden niet mee, daar was in ons Starletje te weinig
plaats voor, tussen de voorzetels en achterbank kwamen de draagtassen met
schoenen, speelgoed, kleding en handdoeken te staan. De rug van de zetels van
de achterbank konden we neerklappen en daarop kon nog meer kleding gelegd
worden. Hierop twee kussens van de ligzetels en afgewerkt met een laken en de
kinderen hadden een prima bed om de volgende nacht door te brengen. Zou je nu
niet meer moeten doen, gegarandeerd krijg je hiervoor een hele resem verkeersboetes…
Rond 18 uur start van de 1900 kilometer rit
naar Altea. Eerste stop, tanken in tankparadijs Luxemburg. Overvolle tankstations langsheen de
snelweg. Voor een liter benzine betaalde we in België 32 BEF (€ 0,80) maar in
Luxemburg konden we 20% goedkoper tanken en natuurlijk ook een voorraad
sigaretten aankopen voor de komende 14 dagen.
Vanaf Frankrijk begonnen de files aan de
“peajes”. Het gebruik van kredietkaarten was toen nog niet in de mode, alles
moest contant betaald worden. Maar wie nog muntstukken over had van een vorig
bezoek aan Frankrijk kon die in een grote metalen mand werpen. Lagen er genoeg
muntjes in dan ging de slagboom omhoog. Een leuke bezigheid voor de kinderen.
Rond twee uur ’s nachts rijden we Lyon binnen. De
grote ring rond Lyon was nog niet aangelegd, al het verkeer moest door Lyon en
zijn tunnels. Een hele job voor Vera om dat allemaal op de kaart te volgen en
de goede richtlijnen te geven. Een navigatiesysteem zorgt voor heel wat minder
stres.
Tegen de morgen, na 12 uur rijden komen we aan
in La Jonquera, de grens met Spanje.
Weer kilometers aanschuiven want Spanje zou pas
in 1986 als lidstaat gaan toetreden tot de EU. De grenscontrole was in 1982 nog
streng, ID-kaarten werden nog nagezien door nors kijkende beambten. De kinderen
deden maar of ze sliepen, zo hoopten we snel te kunnen doorrijden. De Franse
franc konden we voor 14 dagen opbergen, de Spaanse Peseta was nu aan de beurt.
Nu rij je vanaf de Spaanse grens La Jonquera
via de autopista AP-7 (ook Autopista del
Mediterráneo genoemd) op enkele kilometers van de Middellandse
Zee tot in Algeciras. In 1982 was de autopista al wel klaar tot juist
voor Barcelona. We konden de kleine ring rond Barcelona nemen maar hier gingen
we helemaal in de fout. Binnen de kortste keren zaten we midden in de stad en
dan nog wel juist in de ochtend spits. Was de TOMTOM toch maar wat vroeger
uitgevonden…
Vanaf Barcelona was het gedaan met autosnelweg.
Vanaf hier kon je alleen naar het zuiden via de nationale weg N-340. Midden de
jaren ’80 zijn de eerste delen van de A-7 geopend ten zuiden van Valencia en de
eerste delen rond Alicante. Het gros van de A-7 dateert van na 1990.
Pas in 1992 kwam de rondweg van Valencia
gereed, zodat we ook hier nog door de stad moesten.
Eindelijk na 19 uur rijden kwamen we aan in Altea.
Moe maar blij dat we er waren. De vakantie kon beginnen. Een zwembad hadden we
niet. Dat was voor de luxe villas. Een plonsbadje was ook prima.
De 14 dagen dat we in Altea verbleven zijn we
maar één andere Belgische auto tegengekomen, een 2CV-ke.
Onverantwoord? Zal wel zeker, we zouden het nu
niet meer doen… nu vliegen we met Ryanair.