Bericht geschreven voor de Costakrant editie 68.
Na veertig dagen vasten (nou ja…) zijn we
eindelijk bij Pasen beland. Al veertien dagen zijn we aan de paasschoonmaak
bezig om alles netjes te maken voor de komst van de paashaas op Paaszondag.
Trouwens rare kerel die paashaas. Ik heb hem nog nooit gezien maar volgens oude
legendes zou hij een gouden vacht hebben. Andere vertellen dan weer dat de
paashaas eigenlijk een vogel is die zich heeft misdragen en als straf in een haas werd veranderd. Nu mag hij nog
maar één keer per jaar eieren leggen, die hij dan op Paaszondag goed moet
verstoppen. Maar een haas die eieren legt? Misschien had men vroeger toch
beter gekozen voor een paaskip om eieren in de tuin te leggen op Paaszondag. Bij
ons is vroeger nooit de paashaas geweest, wij kregen de eieren van de
paasklokken die op Witte Donderdag, na het Gloria in de misviering, naar Rome
vlogen om daar door de paus met paaseieren gevuld te worden. In onze belevenis
hadden de klokken witte vleugeltjes waarmee ze door de lucht konden vliegen,
hoe die eieren dan in de klokken bleven hangen hebben we nooit geweten. In de
paasnacht kwamen ze dan terug naar huis
om de eieren te droppen in de tuin of op het balkon tussen de planten en
de bloemen. Bij slecht weer presteerden ze het zelfs om eieren uit te strooien
in de woonkamer. Na het startsein van vader konden we dan op Paasochtend een
enthousiaste speurtocht beginnen naar de grootste en mooiste paaseieren.
Het verstoppen van eieren komt van de oude
gewoonte om eieren in de velden te begraven in de hoop om zo later een goede
opbrengt van de gewassen te krijgen. Het ei is immers het symbool van de
vruchtbaarheid en opstanding en dus ook hét symbool voor Pasen. Al sinds eeuwen
worden eieren in allerlei materialen gemaakt, kunstig bewerkt of beschilderd in
felle kleuren welke het zonlicht in de lente voorstelt. De bekendste
kunsteieren zijn de 52 Russische Fabergé-eieren, juwelen in de vorm van
paaseieren, gemaakt in goud, platina en edelstenen door juwelier Peter Carl
Fabergé tussen 1885 en 1917 in opdracht van de Russische tsaren om te
dienen als paasgeschenk. Het eerste paasei in opdracht van Tsaar Alexander III
was voor zijn vrouw de tsarina Maria Fjodorovna. Na de dood van Alexander III in 1894 zette de
nieuwe tsaar Nicolaas II de traditie voort, maar vanaf dat jaar werden er twee
eieren per jaar besteld, één voor zijn vrouw en één voor zijn moeder. Na de
Russische Revolutie zijn de kostbare eieren verspreid geraakt over de hele
wereld, tien eieren zijn verdwenen, zestien zijn in bezit van particulieren, koningin
Elizabeth heeft vijf eieren en een groot aantal eieren bevinden zich in musea. De
Fabergé-eieren zijn nu miljoenen waard.
De week voor Pasen moesten we ook een paar
uitgeblazen kippeneieren meebrengen naar de kleuterklas, liefst witte, die we
dan onder leiding van de kleuterjuf kunstig mochten beschilderen en met Pasen,
gepresenteerd op een half WC rolletje, aan vader en moeder mochten geven. Nu
zouden we ze in onze paasboom van knotwilgtakken hangen.
In Spanje kent men de traditie van paaseieren
leggen niet. Wel worden er op Paasdag geschenken uitgedeeld. Peters en meters geven
op Palmzondag 'Tortell de Rams' aan hun petekinderen. 'Tortell de Ram' is een
ring van zoet brood, gevuld met marsepein of slagroom en bedekt met geglazuurd
fruit. 'Mona de Pascua' wordt door het hoofd van het gezin gegeven aan de
familieleden of door de petekinderen aan hun peters of meters. 'Mona de Pascua'
is een rijk versierde taart van eierdeeg, versierd met figuurtjes van chocolade.
Vrolijk Pasen,