Vertrek
om 8 uur 's morgens aan de kathedraal van Sint
Niklaas in Alicante voor de bedevaart naar Santa Faz (7 km). Aan de kathedraal worden de bamboestokken uitgedeeld. Deze
bedevaart is de tweede grootste van Spanje. Alhoewel er een officiële
route is, komen de bedevaarders via verschillende plaatsen van Alicante
naar het eindpunt.
Route van de bedevaart klik HIER
Het verhaal
Het verhaal
De ‘La Peregrina’, zoals het Heilige Aanschijn in Spanje meestal wordt genoemd, is volgens de overlevering door een wonder ontstaan.
Toen
in 614 Jeruzalem werd bezet door de muzelmannen, vluchtten de
christenen naar Cyprus en namen alle relikwieën mee. Toen ook dat eiland
werd bedreigd, kwam het Heilige Aanschijn in Rome terecht.
Onder paus Sixtus IV brak in 1483 in Venetië een epidemie uit. Hij stuurde kardinaal Legado met het gelaatsdoek naar Venetië om daarmee de pestepidemie te bestrijden. De kardinaal nam het doek mee terug naar Rome, maar daar overleed ondertussen de paus en kardinaal Legado behield het gelaatsdoek.
Onder paus Sixtus IV brak in 1483 in Venetië een epidemie uit. Hij stuurde kardinaal Legado met het gelaatsdoek naar Venetië om daarmee de pestepidemie te bestrijden. De kardinaal nam het doek mee terug naar Rome, maar daar overleed ondertussen de paus en kardinaal Legado behield het gelaatsdoek.
De
oorsprong van de devotie tot het Heilig Aanschijn van Alicante, gaat
volgens
de traditie terug tot de vijftiende eeuw, toen Mosen Pedro
Mena, pastoor van San Juan de Alicante naar Rome reisde. Hier leerde hij
Kardinaal Legado kennen. Bij zijn vertrek kreeg hij van de Kardinaal
het doek met het Heilig Aanschijn als geschenk mee. De
legende gaat dat de priester het op de bodem van een kist legde onder andere doeken, maar altijd
verscheen de beeltenis terug bovenop de andere doeken. Na deze gebeurtenis toonde de priester elke zondag het doek aan de gelovigen.
Toen in 1489 in Alicante een grote droogte heerste, besloot men om op 17 maart een processie te houden met het doek om regen af te smeken. Tijdens de processie konden honderden gelovigen zien hoe uit het rechteroog van het gelaat een traan opwelde en op de wang bleef hangen. Op de plaats waar het wonder gebeurde werd het klooster en de kerk gebouwd.
Toen in 1489 in Alicante een grote droogte heerste, besloot men om op 17 maart een processie te houden met het doek om regen af te smeken. Tijdens de processie konden honderden gelovigen zien hoe uit het rechteroog van het gelaat een traan opwelde en op de wang bleef hangen. Op de plaats waar het wonder gebeurde werd het klooster en de kerk gebouwd.
Op
26 juli 1936, in de loop van de Spaanse Burgeroorlog, werd het
kloostercomplex aangevallen door communistische militanten. De
kerk werd verwoest, maar het doek kon door de gelovigen tijdig gered worden. Later werd het klooster
gebruikt als een vliegtuigfabriek. Na de burgeroorlog werd de kerk terug hersteld.
Jaarlijks wordt deze grote bedevaart gehouden vanuit de kathedraal van Alicante naar het klooster, een tocht waaraan duizenden mensen deelnemen en die altijd wordt gehouden op de tweede donderdag na Pasen. De bedevaart is al vijf eeuwen oud en is ondertussen uitgegroeid tot een waar feest in Alicante. Tijdens de bedevaart wordt een copie van het doek meegedragen, maar later wordt op de Plaza de Luis Foglietti het orgineel getoond.
Jaarlijks wordt deze grote bedevaart gehouden vanuit de kathedraal van Alicante naar het klooster, een tocht waaraan duizenden mensen deelnemen en die altijd wordt gehouden op de tweede donderdag na Pasen. De bedevaart is al vijf eeuwen oud en is ondertussen uitgegroeid tot een waar feest in Alicante. Tijdens de bedevaart wordt een copie van het doek meegedragen, maar later wordt op de Plaza de Luis Foglietti het orgineel getoond.
Vele deelnemers aan de pelgrimstocht dragen de traditionele kleding van
pelgrim bestaande uit een zwarte blouse en een halsdoek met de kleuren van de stad:
wit en blauw. Bovendien dragen ze wandelstokken versierd met staven rozemarijn.
Typisch tijdens deze gebeurtenis is het eten van "paraeta" een soort donuts, rauwe bonen of tortilla, konijn met tomaat en het drinken van zoete wijn. Rondom het klooster liggen vele kraampjes met handwerken en eten welke voor een Spaanse feestsfeer zorgen. Ook kenmerkend voor deze gebeurtenis is dat de pelgrims hun maaltijden gebruiken in de omliggende velden.