Menu

13 december 2014

Vlucht vertraagd, in veel gevallen kan je een compensatie krijgen...



Rechten van vliegtuigpassagiers.
Dit is Europese wetgeving en geldt dus voor alle luchtvaartmaatschappijen:

Recht op terugbetaling of een andere vlucht

Als u niet mag instappen of uw vlucht geannuleerd of overboekt is, hebt u recht op:

  • vervoer naar uw eindbestemming met vergelijkbare alternatieve middelen, of
  • terugbetaling van uw ticket en indien nodig gratis vervoer naar de plaats waar u oorspronkelijk vertrokken bent.
Bij aanzienlijke vertragingen van vijf uur of langer hebt u ook recht op terugbetaling (maar als u een terugbetaling accepteert, moet de luchtvaartmaatschappij geen nieuwe vluchten of andere bijstand verlenen).
De luchtvaartmaatschappij moet u inlichten over uw rechten en de reden van de instapweigering, annuleringen of aanzienlijke vertragingen (meer dan 2 uur, maar tot 4 uur voor vluchten van meer dan 3500 km).

Financiële schadevergoeding

Bovendien kunt u bij instapweigering, annulering van de vlucht of meer dan 3 uur later aankomt op de bestemming die op uw vliegticket vermeld staat, afhankelijk van de vluchtafstand recht hebben op een schadevergoeding van 250 tot 600 euro.
Binnen de EU

  • 1500 km of minder: 250 euro
  • meer dan 1500 km: 400 euro
Tussen een EU-luchthaven en een luchthaven buiten de EU

  • 1500 km of minder: 250 euro (Hier valt Brussel onder)
  • tussen de 1500 en 3500 km: 400 euro (Alle Nederlandse bestemmingen)
  • meer dan 3.500 km: 600 euro
Lees op onderstaande website de volledige regelgeving:
http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm


Het enige probleem  is dat die luchtvaartmaatschappijen uiteraard niet willen betalen. Eerst negeren ze u, na 5 mails zeggen ze dat ge daar geen recht op hebt, na juridisch te laten zien dat het wel zo is, zeggen ze dat het overmacht is, als je dan zegt dat het geen overmacht was en uiteindelijk een 'sleur ons maar voor de rechtbank'.

Maar...
De medewerkers  van http://www.vlucht-vertraagd.nl lukt het dikwijls wel. 
Als je vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt is heb je volgens Europese wetgeving recht op een vergoeding van 250, 400 of 600 euro per persoon, ongeacht de prijs van je ticket. Maar het claimen van deze compensatie van de luchtvaartmaatschappij is vaak een ingewikkeld proces.
Ons platform biedt je de mogelijkheid op een simpele manier deze compensatie terug te krijgen. We willen het proces dat nu ingewikkeld is makkelijk en transparant maken. Ons team van experts zorgt ervoor dat de juiste stappen op het juiste moment genomen worden.
Jij kiest een account en vervolgens nemen wij je zoveel mogelijk uit handen. Dit betekent dat wij het juridische onderzoek voor je uitvoeren, brieven en formulieren voor je opstellen en je begeleiden door het proces. We staan voor je klaar voor hulp en advies via je inlogaccount en je online dossier, waarin je alle stappen op de voet kunt volgen.
Voor een 'No cure no pay' account betaal je alleen bij succes 25% van het totale compensatiebedrag. Je betaalt niets vooraf, ook als dat betekent dat we juridische stappen moeten nemen. Bij een 'No cure no pay' account versturen en ontvangen wij alle correspondentie met de luchtvaartmaatschappij. Vervolgens ondernemen wij direct actie.
Meer info op:
http://www.vlucht-vertraagd.nl
https://www.facebook.com/VluchtVertraagd



Relaas van mijn zoon die http://www.vlucht-vertraagd.nl na enkele tevergeefse pogingen inschakelde:
De heenvlucht vanuit Brussel naar Alicante was gepland op 27 juli 2014 om 15:20. Tijdig aan de gate aangekomen bleek het vliegtuig al vertraagd te zijn. Op het moment dat het vliegtuig dan al later aankwam en de passagiers het vliegtuig verlaten, meldde men ons dat er een technisch defect opgemerkt was. Een wisselstuk zou worden besteld en geïnstalleerd en tegen 20u dienden we terug aan de balie te komen. Tegen 20:30u kwam er terug iemand aan de balie met de melding dat de reparatie mislukt was en dat we de volgende dag een ander vliegtuig zouden nemen.Een hotel en maaltijd werden voorzien.
Uiteindelijk zijn wij bijgevolg pas de volgende dag, 28 juli 2014 kunnen vertrekken om 13:00, oorspronkelijk ingepland om 12:30u). Wij hebben bijgevolg een vertraging in onze vlucht gehad van meer dan 22 uur.
Als uw vlucht 3u later vertrekt (omwille van iets anders dan slecht weer) heb je recht op 250 EUR de man (onder de 1500km). Jammer genoeg ligt Brx Alicante net onder de 1500km vogelvlucht, anders is het 400 EUR (we komen 40km te kort ...).
Maakt ook niet uit hoeveel je hebt betaald. Mijn heen en weer vlucht kostte in totaal 580 EUR. Maakt ook niet uit dat ze mijn hotel en taxi en eten hebben betaald. (wat ze bij mij ook nog hadden gedaan
Enige is dat die maatschappijen uiteraard niet willen betalen. Eerst negeren ze u, na 5 mails zeggen ze dat ge daar geen recht op hebt, na juridisch te laten zien dat het wel zo is, zeggen ze dat het overmacht is, als je dan zegt dat het geen overmacht was (er was geen slecht weer) dan zeggen ze dat ge maar naar de rechtbank moet stappen.
En die mannen van
http://www.vlucht-vertraagd.nl lukt het wel. En ik heb niet eens een postzegel moeten betalen :-)
 Recent is er een compensatievergoeding uitgekeerd van 500 euro -25% 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wijzelf hebben op 12 december een claim ingediend voor een afgelaste vlucht van Ryanair van maart 2013. Hieronder het relaas:

15 december 2014
Onze aanvraag is door Vluchtertraagd inmiddels gevalideerd, wat wil zeggen dat de claim in basis ook aan de wettelijke en juridische eisen voldoet. We moeten hen een volmacht sturen dat ze in onze naam kunnen handelen. We zijn benieuwd... Ook de laatste jaren vertraagde vluchten gehad? INDIENEN, het kost je niets...