27 juni 2017

Publiceren van foto’s, einde van mijn facebookgroep "Fotografias, foto's - pictures Hondón de las Nieves"



 
Recent is door een van de Spaanse (gescheiden) ouders van een kind, dat op één van mijn foto’s voorkomt, klacht ingediend bij de Guardia Civil voor het schenden van het portretrecht.
Zelf hebben de ouders met mij geen contact opgenomen met de vraag om de foto te verwijderen wat ik uiteraard zonder problemen zou gedaan hebben.
Aan iedereen die op de foto komt te staan gaan vragen of het mag is niet doenbaar.
Even ben ik gaan opzoeken hoe het fotograferen van personen wettelijk in elkaar zit en na het lezen van onderstaande regelgeving heb ik besloten geen foto’s of film meer te publiceren op blog of Facebooksites. Ik verwijder ook zo goed als mogelijk alle foto’s en films die reeds gepubliceerd zijn. Gevolg hiervan is  dat ik mogelijk andere blogs of Facebooksite verwijder.

Jammer, maar ik wil geen gedonder met de Guardia Civil of Spaanse overheid…

Dit zegt de privacy commissie over het portretrecht:
Het portretrecht zegt dat vooraleer een foto kan genomen worden van iemand je om zijn toestemming moet vragen. Wil u nadien deze foto’s publiceren op het internet of in een krant(je), dan moet u hiervoor nogmaals zijn toestemming vragen.
Aan iedere persoon werd het recht op afbeelding toegekend en daarom komt het alleen aan de betrokken persoon toe te beslissen of van hem een afbeelding mag worden genomen en gebruikt.
Bijgevolg is het nemen van een afbeelding en het (verdere) gebruik van het beeldmateriaal onderworpen aan de toestemming van de betrokken persoon. De toestemming om van iemand foto’s of videobeelden te nemen betekent niet noodzakelijk dat er toestemming is om deze afbeelding te publiceren of te verspreiden. Beide staan los van elkaar en moeten dus apart gevraagd worden.
Door deze privacywet is het ondoenbaar om nog foto’s van activiteiten waarop mensen voorkomen te maken en deze via een blog of Facebooksite te verdelen.

 Bronnen: